رنگ کردن در کنار ایجاد زیبایی بیشتر به افزایش طول عمر آن نیز کمک می‌کند. امروزه در صنعت چوب روش‌های متنوعی برای محافظت از سطوح چوبی وجود دارد. روغن‌های گیاهی آخرین نسل پوشش‌های مورد استفاده برای پوشش چوب هستند که هنوز برای فعالان این صنعت کاملاً شناخته نشده است.

دیگر مانند گذشته پوشش چوب به تنهایی و رنگ کردن آن کافی نیست. مطمئناً شما دوست دارید در کنار حفظ زیبایی چوب از طبیعت و بافت آن لذت ببرید و همچنین از چوب در برابر عوامل بیرونی مراقبت کنید.

انواع رنگ چوب

به عنوان مثال همه دوست دارند از پارکت چوبی خانه خود هم لذت ببرند و هم اینکه به راحتی بتوانند از آن مراقبت کنند. اگر در خانه خود آلاچیق چوبی داشته باشید، شما هم دوست دارید در کنار استفاده از این آلاچیق و لذت بردن از زیبایی‌های آن، بهای کمتری بابت ترمیم و تعمیر و نگهداری آن بپردازید؛ بنابراین انتخاب پوشش مناسب برای مراقبت از چوب بسیار اهمیت دارد.

در صنعت چوب ایران روش‌های مختلفی برای پوشش چوب وجود دارد که هر یک از این سیستم‌های رنگی را به اختصار توضیح خواهیم داد. البته نگاه ما مراحل اجرا نیست و فقط به بخش لایه پایانی می‌پردازیم.

 

آستری‌ها

شاپان و جوهر در بازار ایران دو آستری رایج هستند. این مواد فقط تغییر دهنده رنگ چوب هستند و هیچ کارایی در محافظت و نگهداری از چوب ندارند؛ بنابراین به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم از این مواد برای محافظ دائمی از چوب استفاده کنید.

وارنیش چوب 

وارنیش ها

وارنیش ها هم یکی دیگر از مواد مورد استفاده برای چوب هستند. وارنیش به هر ماده‌ای گفته می‌شود که روی سطح لایه ایجاد می‌کند. وارنیش ها می‌توانند در انواع براق و مات و نیمه براق مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال کیلر، نیم پلی استر، تمام پلی استر، کیلر پلی اورتان، روغن جلا و … در دسته وارنیش ها قرار می‌گیرند.

وارنیش ها در صنعت چوب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مشکلات مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال شما نمی‌توانید از این پوشش‌ها برای پوشش ظروف چوبی و سازه‌های چوبی فضای باز استفاده کنید. این وارنیش ها بسیار خطرناک و سرطان زا هستند و مشکلات تنفسی زیادی برای اجرا کننده و استفاده کننده‌های آن ایجاد می‌کنند.

 

روغن گیاهی

در گذشته از روغن‌هایی مانند روغن بزرک برای پوشش سازه‌های چوبی استفاده می‌شد؛ اما این روغن‌ها مشکلات مخصوص به خود را داشتند؛ اما شرکت‌های مبتکر مانند روبیو مونوکوت با سال‌ها تحقیق و توسعه درزمینهٔ اختراع سیستم‌های نوین در حوزه روغن گیاهی به نتایج شگفت انگیزی در این زمینه رسیدند.

به عبارتی امکان رنگ کردن چوب به روشی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از روش‌های قدیمی فراهم شد.

 به عنوان مثال یکی از مشکلات پیش روی سازنده‌های ظروف چوبی استفاده از رنگ‌های شیمیایی برای پوشش آن بود. سموم موجود در رنگ‌های شیمیایی برای استفاده کنندگان از آن بسیار خطرناک هست و همین امر باعث شد استانداردهایی برای رنگ کردن ظروف چوبی تعریف شود.

روغن گیاهی مونوکوت

یکی دیگر از محدودیت‌های پیش روی اساتید نجار، مشکل رنگ کردن سازه‌های چوبی فضای باز بود. رنگ‌های شیمیایی و وارنیش ها امکان تحمل شرایط سخت و پیچیده جوی و دمایی را نداشتند و همین امر موجب شد استفاده از روغن‌های گیاهی به عنوان یک روش جایگزین بسیار بهتر استفاده شود.

 

جمع بندی پایانی

با توجه به ارزش بسیار بالای سازه‌های چوبی و اهمیت نگهداری درست از آن باید از پوشش مناسب هر سازه استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ‌های شیمیایی به هیچ عنوان مناسب ظروف چوبی و سازه‌های فضای باز نیستند و باید از روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

مونوکوت یکی از برترین برندهای جهان درزمینهٔ تولید روغن گیاهی مخصوص چوب است.

 

خرید روغن گیاهی مونوکوت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان مونوکوت ایران در تماس باشید.

02128111516

 

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.